Czy wykorzystywać katalogi stron na etapie promocji witryny?
Niesłychanie mnóstwo osób zastanawia się nad tym, w jaki sposób powinny promować swoją witrynę internetową. W przeszłości ogromną popularnością radowały się przede wszystkim rozwiązania tj. katalog stron www, z których zdecydowana większa część była bezpłatna. Z koniecznością wydania kilku złotych wiązała się możliwość dodania strony do najlepszych katalogów, które z reguły charakteryzowały się wysokim współczynnikiem Page Rank. Wszystko ze względu na fakt, że liczba linków przychodzących miała bezpośredni wpływ na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Na przestrzeni lat pozycjonowanie stron internetowych stało się zdecydowanie bardziej skomplikowanym zadaniem, a w związku z tym katalogi stron radowały się nieco niższym zainteresowaniem. Łatwo domyślić się, że darmowy katalog stron to znakomity sposób na rozpoczęcie promocji serwisu WWW niezależnie od jego tematyki.
Należałoby zwrócić spostrzeżenie na to, aby jakość katalogu odpowiadała potrzebom właściciela strony internetowej, ponieważ w przeciwnym przypadku link prowadzący do jego witryny mógłby zostać kiepsko zakwalifikowany poprzez popularne wyszukiwarki internetowe. W Polsce funkcjonuje ponad 8000 katalogów stron, które dzielą się na darmowe i płatne. Wyższą popularnością radują się bezpłatne katalogi, choć poniektóre wymagające opłaty katalogi były w stanie na przestrzeni lat wypracować sobie rewelacyjną renomę na lokalnym rynku. Istotne jest to, aby dodając stronę do katalogu trafnie sprecyzować jej tytuł, opis, a także dopasować słowa kluczowe i niezbędne kategorie. Najlepiej unikać także hurtowego dodawania witryny do katalogów, ponieważ roboty wyszukiwarek mogą się w tym dosyć szybko zorientować. Nagły przyrost liczby linków prowadzących do strony może zostać potraktowany jako nienaturalny, a w związku z tym serwis internetowy może całkowicie zniknąć z wyników wyszukiwania na bliżej nieokreślony okres czasu. Każdy katalog stron internetowych to interesująca alternatywa dla powszechnie funkcjonujących w Internecie systemów wymiany linków.